27. Beitrag ==► Ergebnisse der FES-Studie

Frau Dr. Schüle hat am 21. März auf dem Symposium der Wahlig-Stiftung über die Ergebnisse der FES – Studie berichtet. Zur Erinnerung, FES das ist die „funktionale Elektrostimulation“ (siehe Bild links). In ihrem Vortrag, der in seiner Zusammenfassung unten eingestellt ist, hat Frau Dr. Schüle die Ergebnisse dieser Forschungsarbeit vorgestellt. Es bleibt festzuhalten, dass durch den Einsatz des FES ein unerwartetes, überraschendes Ergebnis erreicht wurde. Zwar konnte keine kurzfristige Verbesserung der Bewegungsfähigkeit erreicht werden, wie das der Mittelwert der aus den Ergebnissen der 25 Teilnehmer zeigt. Jedoch konnte im Vergleich zu der Kontrollgruppe, die ebenfalls aus 25 HSP’ler gebildet wurde und die das FES nicht genutzt haben, festgestellt werden, dass das Fortschreiten der Krankheit und ihrer Symptome deutlich verlangsamt wurde. Ob dies ein spezifischer Effekt des FES oder Folge einer möglicherweise erhöhten täglichen Aktivität in der Behandlungsgruppe durch FES ist, das bleibt zu zeigen.

Die Ergebnisse hatte Herr Dr. Rattay in verkürzter Form bereits auf dem HSP-Infotag unserer norddeutschen Interessengemeinschaft dargestellt. Für jeden, der zum FES detaillierte Informationen haben möchte, ist der „Bericht von Bettina zum HSP Info Tag am 1.9.2013 in Brinkum“ von Interesse. Die Inhalte zum Thema FES aus diesem Bericht sind im Einzelnen:

Auch dieses Ergebnis der FES-Studie beweist, wie wesentlich die HSP-Forschung für uns ist. Es zeigt den für uns sehr wichtigen und nicht erwarteten Behandlungserfolg in der Fortschrittgsgeschwindigkeit der HSP. Daher auch an dieser Stelle erneut die Bitte, Forschungsprojekte zum Beispiel durch gezielte Spenden an den Förderverein für HSP-Forschung zu ermöglichen.

Herzliche Grüße
Rudi
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Functional Electrical Stimulation slows disease progression
in Hereditary Spastic Paraplegia –a randomized controlled trial

Rebecca Schüle, Sarah Wiethoff, Cornelia Schatton, Susanne Koch, Laura Humphreys,
Kathrin Karle, Matthias Schöner, Ian Swain, Ludger Schöls, Winfried Ilg

Center for Neurology and Hertie-Institut for Clinical Brain Research, Tübingen, Germany

Background: A progressive spastic gait disturbance is the main functional deficit in most HSP patients. Central dropped foot with decreased or belated dorsal flexion during the swing phase resulting in frequent toe catch, stumbling or falling is present in a high percentage of HSP patients. Functional electric stimulation (FES) of the peroneal nerve has been used as a treatment for central dropped foot due to stroke for at least two decades but has never been tested in a randomized controlled trial in HSP.

Methods: We performed a randomized-controlled trial to test the efficiency of FES of the peroneal nerve to correct dropped foot in HSP. Study participants were randomized in a treatment (n=25) and a control group (n=25). Subjects in the treatment group received FES treatment over a 6 month period. Outcome parameters included video gait analysis, 10m fast walk, 3 min endurance walk, Physical Cost Index (PCI) and the quality of life questionnaire EQ-5D.

Results: Video gait analysis demonstrated effective dropped foot correction with increase of foot dorsiflexion and an increased distance of the forefoot to the floor during the swing phase. However this did not result in a measurable orthotic effect on walking speed and effort as no significant differences in 10m fast walk speed, distance covered during the 3 minute endurance walk or PCI were observed when comparing stimulated versus unstimulated walks in the treatment group. However, FES stimulation showed positive long-term effects on mobility as well as quality of life. While all mobility measures and self-rated quality of life (EQ-5D) deteriorated in the control group over the 6 months of the study, demonstrating progression of the disease, mobility as well as quality of life remained stable in the FES treatment group.

Conclusions: No short-term orthotic effects of FES could be demonstrated in HSP patients. However, disease progression was significantly reduced in the treatment versus the control group. Whether this is a specific effect of FES or a consequence of a potentially increased daily activity in the treatment group due to FES remains to be shown.

Quelle: http://www.hsp-info.de/fileadmin/abstra … stract.pdf